fredag den 17. februar 2012

Hverdag i Bolivia


Jeg sidder på en plads midt i byen. Jeg har sat mig op på en stor rutsjebane så jeg kan se meget af byen. En lille dreng rutsjer sammen med hans far. Andre børn gynger og luften fyldes af barnelatter. Lige foran mig ligger marked. Her kan man købe alle de nødvendige ting man har brug for og i weekenderne er der ekstra boder der sælger alt fra film til skruer. Min nederdel blafrer i vinden. Himmelen er overskyet, men engang i mellem får solen kæmpet sig frem og så lyser alting op.

Hvis du sad her ved siden af mig ville du ikke kunne undgå at damerne der går rundt med store nederdele, farverige tørklæder og sorte bowler hatte. Du ville ikke kunne undgå at se alle de murstensbygninger som er typisk her i byen. Du ville tænke at de lignede at husene ikke var færdige endnu. Du ville blive overrasket når jeg fortæller dig at folk bor i disse bygninger. Og hvis jeg tog der med hjem hvor jeg bor, vil du kunne mærke at husene ikke er isoleret og ikke har varme, men du ville opdage at det kun gør det endnu mere hyggeligt at ligge under de mange tæpper, som var man ærten i Prinsessen på ærten. Du ville opdage at den manglende varme gør at familien oftest samles i et rum, for at holde varme, og du ville finde ud af hvor hyggeligt det er. Hvis du blev til frokost ville du opdage at al mad bliver spist med ske, selv kød og pasta.

Hvis jeg tog dig med rundt i byen ville du se kvinder som sidder på fortovet og sælger sokker og frugt. Du ville opdage at hvis du gik ind i en butik ville folk spørger hvor du kom fra og hvad du laver i Bolivia, fordi de var interesseret og ikke bare fordi de ville sælge dig noget. Og når du satte dig ned på en bænk for at vente, for det gør man tit her, de har en anden forståelse for tid, ville din sidemand begynde at snakke venligt til dig. Og når du går forbi nogle på gaden som du har mødt før, vil de give sig tid til at sige hej og spørge hvordan du har det selvom de har travlt.
Hvis du var her i Bolivia sammen med mig, ville du forelsket dig lige så meget i landet, i menneskene og i kulturen som jeg.

Kom så rutsjer vi.

1 kommentar: