torsdag den 1. marts 2012

working girl


Gadens boern
Vi sidder i en minibus paa vej ud til Maya Paya Kimasa, hvor vi skal lave en danse workshop. Vi ankommer og bliver sat ind i hvordan det hele skal forgaa. vi skal ud paa gaden og finde boern, som vi saa skal invitere med. Workshoppen skal holdes udenfor paa en asfaltbane.
Vi faar blaa veste og de viser os det specielle haandtryk og afsted med os. Solen staar hoejt paa himmlen, foraaret er kommet til El Alto. Vi gaar afsted i 2 grupper. Gaderne er meget beskitte og luften er fyldt med lyden af dytten biler og bil os og stoev ligger som et taeppe over gaderne.
Paa vej hen til banen moeder vi mange gadeboern. Mange med opsvulmet laeber og saar. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal goere af mig selv, og foeler mig lidt utryg. Hvad kan man spoerge om? “Hvordan har du det?” siger det ikke sig selv at det ikke akn vaere helt godt naar de gaar og drikker rom og cola midt paa dagen.

Vi naar ud til banen og faar musikken startet. Jeg er lidt forvirret isaer fordi jeg ikke forstaar alt hvad der bliver sagt, men vi proever at faa noget dans igang.
Der staar vi, 2 lyshaaret toesse boern og ter os som toser. Det er ikke helt nemt at faa dem med, baade fordi vi er nye, og de er lidt generete, men isaer fordi de fleste er paavirket af stoffet. Efter noget tid giver vi op og saetter os i stedet og snakker med dem. Jeg snakker med 2 piger, Kathy og Betty. De er soede at snakke med. Man kan ikke se paa pigerne at de saelger deres kroppe om natten. I dagslys ligner de bare almindelige boern, men historien er en helt anden. Til venstre for mig hjaelper Melinda med at rense saar.
Her kan vi goere en forskel.

Skole skole
I dag er det torsdag og Melinda og jeg har vaeret i skole.
Uret viser 8.25 og vi er paa vej til skolen hvor vi har et moede med engelsk laeren. Eller det var hvad vi troede. Da vi kommer derover bliver vi taget med til en klasse med omkring 40 boern, un skal vi vaere med til at undervise. “Do you know a song”  oeh okay hurtigt finder vi frem til en sang som vi laerer dem. Bagefter hjaelper vi med at rette lektier. Ikke helt nemt da jeg ikke er sikker paa hvordan man staver til skjorte paa engelsk, men jeg ved i hvert fald at der ikke er noget N i “hat”.
Kl. 11 er der time igen, un med lidt yngre boern. Vi laerer dem head and shoulders knees and toes. Og bagefter sidder jeg og snakker lidt med nogle af pigerne.
De er vildt fedt og nu skal vi hjaelpe ,med at undervise i engelsk hver torsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar